Saturday, 13 June 2015

Sotong Goreng Kunyit

syafi khizar | 21:26 | 9Comments |
Bismillah..

Assalamualaikum..

Yaya akan kongsikan resepi Sotong Goreng Kunyit versi , em' Yaya . . .

Pinjam siket gambar dari incik google .


Bahan-bahan :
  • Sotong (Potong jangan tak potong)
  • 1 ulas bawang besar / Holland 
  • 2 ulas bawang merah / kecil
  • 1 sudu sos tiram
  • 1 sudu kicap
Cara-cara :
  1. Potong sotong ikut saiz mana yang kamu suka.
  2. Basuh sotong dan tapiskan (supaya air dia dapat dikeluarkan sepenuhnya).
  3. Bubuh sedikit kunyit dan garam pada sotong tu (macam nak buat kunyit pada ayam & ikan sebelum goreng tu).
  4. Goreng sotong tersebut separuh masak atau sampai kering air dalam sotong tu.
  5. Tumiskan bawang merah dan bawang besar sampai naik bau.
  6. Masukkan satu sudu sos tiram dan 1 sudu kicap, kacau rata.
  7. Agak-2 dah naik bau, masukkan sotong.
  8. Goreng haii goreng haii goreng sampai rasa sedap >_< Goreng sampai masak ! 
  9. Taraa ! Hidangan sudah siap.


9 comments:

  1. eh eh lauk mkn malam kita tadi!..fevretttt niii

    ReplyDelete
  2. td m.cik sy buat udang kunyit,, lebih kurang la kan,,hehehe.
    sedapppppppp.....!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah, lebih kurang.. Adik-beradik da tu.. :D

      Delete
  3. Still dengan sutun dia. Dulu kini selamanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Em'? Anon.. 'Dulu, kini selamanya'.. eh? do we know each other? camne tahu panggil sutun ni?? :0

      Delete
  4. Entah lah. Maybe we know each other. Maybe not...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...? Ok then. Buat-2 kenal je la.. & Macam kenal.. Btw, Hi. Bye.

      Delete
  5. hmm...hai....bye

    ReplyDelete

💌 0617 Comments💬 ♥ Thank you lovely ♥