Monday 1 June 2015

Interview Dentistry UiTM

S.K. | 22:10 | 32Comments |
Bismillah..

Assalamualaikum..

Entry kali ni khas buat mereka (para junior sekalian) yang mahu ambil kos dentistry UiTM. Kos dentistry ni tak kurang hebat persaingannya. Untuk pengetahuan, sebelum-2 ni, untuk kos pergigian UiTM, tiada interview, tapi... Mulai tahun 2015, kemasukannya memerlukan iv. As the first batch to have an iv, I'm glad to share the experience..

Hey! Calm down.. Iv je pun.. Nothing much than that..

Iv dentistry UiTM berlangsung dua hari di setiap zon..

Pada pukul 8.30 am, semua calon dikehendaki mendaftar. Kemudian, kamu dikehendaki untuk menunggu giliran di bilik menunggu bagi ujian personaliti diri dan wire bending. Bila tiba giliran kamu, masuklah bilik tertentu dan buat ujian tersebut. 

Ujian personaliti diri ni lebih kurang macam ujian personaliti kat internet tu.. So, kalau nak jadi seorang dentist, pilihlah jawapan yang melambangkan anda seorang dentist yang berkaliber. Aiceh! 

Ujian wire bending pula macam gini. Kamu diberikan satu wire dan kamu perlu luruskan atau bengkokkan mengikut kehendak para pemberi markah.. Kenapa perlu wire bending? Sebab, masa belajar dentistry nanti, akan ada silibus yang memerlukan untuk kamu bending wire nak buat urusan dengan gigi patient tu..

Lepas habis dua ujian ni, kamu perlu tunggu giliran untuk interview. Interview berkumpulan. 4 orang satu kumpulan.. Habis interview, selesai sudah sesi temu duga kamu..

Barang yang perlu dibawa..
- Sebuah fail yang mengandungi sijil-2 penting kamu
- Pencil case
- Calculator

Soalan temu duga tu simple-2 je. Basic-2 belaka..

Jangan over confident. Jangan takut sangat.. Senyum sehabis baik. :D

Satu lagi, untuk first batch ni, seramai 405 calon dipanggil untuk ditemu duga dan hanya 70 orang sahaja diperlukan untuk masuk dalam bidang pergigian UiTM ni.

Banyak kelebihan masuk pergigian UiTM ni. Antaranya :
  • Yuran murah
  • Mempunyai bas bergerak pergigian sendiri (Uninversiti lain takde bas hokeeyy, melainkan UKM & UM)
  • Antara banyak-2 universiti yang ada kos pergigian ni, kemasukan pelajar UiTM paling ramai yakni 70 orang, universiti lain hanya 40-50 orang sahaja.
  • Belajar di kampus baru dengan suasana yang baru iaitu di UiTM Sungai Buloh.
  • Fakulti tetap kos pergigian UiTM, bukan di UiTM Shah Alam.
  • Peralatan semua baru-2
  • Setiap student akan ada satu set peralatan pergigian sendiri (takyah kongsi-2 dan tunggu giliran)
P/s : 
Untuk mereka yang berminat untuk tahu soalan-2 iv dentistry UiTM ni, boleh  tanya dekat email aku. I'm gonna give all the questions..  Mereka yang tinggalkan email dalam ruangan komen tidak akan dilayan. 

That's all.

32 comments:

  1. hai you..nak tnya tp soalan pnjg sgt laa..
    first, kena ada basic sains tulen ke ? second, kawan i dari diploma accounting pastu tetiba dia buat hal nak masuk bahagian pergigian, so boleh ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yups.. Kena ada bsic sains tulen ..
      Ohh , dip acc? Tak boleh .. Kalau dip farmasi , dip sains , & seangkatan dengannya baru bole . Kena ada subjek Bio , Phy , Kimia baru bole masuk :)

      Delete
  2. Assalamualaikum
    Saya nak tanya sikit, mcm mana iv hari tu? Dh tau ke belum dapat masuk ke x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam . Macam mana ? Mohon pergi tanya pihak yang menginterview saya , ok ke tak =P .

      Delete
  3. Assalamualaikum, saya nak tumpang tanya. Kak yaya berjaya diambil ke dalam kos pergigian uitm ke? Sebab saya ada sorang kawan yang dapat sana :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam . Oh , Tahniah dekat kawan awak tu . Nak tau ? Boleh la email 'akak' . =_=

      Delete
    2. Hi, thanks kongsi pengalaman! Tapi ada tertinggal sedikit info, setahu saya semua ipta yang menawarkan pergigian ada bas pergigian bergerak tu kecuali iium

      Delete
    3. Hi .Thanks for the additional info

      Delete
  4. Assalammualaikum boleh tak saya nak tahu pasal soalan interview untuk kos dentistry ni ? Ni email saya nur.abc95@yahoo.com

    ReplyDelete
  5. Salam akak.. kalau dari foundation, minimum cgpa utk dentistry brapa? akak pun dari foundation ke? CGPA brapa? Hehe.. thank you in advance

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup . Ex-palam dulu . Min utk iv ? 3.8 act , tapi ada je yang 3.7 dapat iv tu . Cgpa eh? >3.5 . Ekeke. No biggies

      Delete
  6. Assalamualaikum sis. Nice info. Nk email boleh x? :)

    ReplyDelete
  7. Salam, kak :) panggilan tmuduga, uitm ambik gpa sem 1 asasi uitm, atas 3.5 ke?

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum kak, sy berminat nak tahu bentuk soalan iv akak. Ni emel sy, yusyanani_yus@yahoo.com. thanks kak ☺

    ReplyDelete
  9. Assalammualaikum. Can u email me questions for the iv? This is my email amnyhusna@gmail.com thank you so much :)

    ReplyDelete
  10. As salam.. Nk email boleh? Nk tnya psal soalan iv tu..

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum Akak. Sy juga berminat nak tahu bentuk soalan Iv Akak. Ni email saya. saniahanis@gmail.com tq Akak 😊

    ReplyDelete
  12. Salam akak... saya berminat nk tau soalan iv dentistry. . Boleh akak emel saya?
    sarinamazrul97@gmail.com
    thanks akak

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum kak, bole tak nak tahu soalan iv tu ? Email saya najiehah.nmr@gmail.com

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum kak, sy berminat nak tahu soalan iv akak dan mcmne persediaan akak. Sbb sy punya iv utk pergigian 21 mei ni. Ni emel saya, nurhanmohamad123@gmail.com. tq kak.

    ReplyDelete
  15. assalamualaikum akak, saya berminat sgt nak tahu lebih pasal soalan2 iv akak. blh x akak email saya soalan2 iv and tips utk iv nnt.

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum kak. Saya berminat nak tahu soalan iv akak. Ni emel saya, saiyidahbalqis@yahoo.com. thanks kak. I really need some tips from you

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum akak. Boleh sy tau soalan utk iv pergigian. Ini email sy iffahsaufi45@gmail.com. terima kasih kak.

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum akak.boleh saya nak tahu soalan iv.ini e-mail saya mierakamaluddin97@gmail.com .terima kasih kak

    ReplyDelete
  19. assalamualaikum. saya sangat minat nak jadi dentist dan iv ni peluang saya yang terbesar untuk jadi dentist. boleh akak share soalan untuk iv pergigian? terima kasih. email saya - zha_rif97@yahoo.com

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum . Saya berminat nak tahu soalan iv pergigian . Ini email saya anisismail97.ai@gmail.com . Twrima kasih .

    ReplyDelete
  21. assalammualaikum, sy ni diploma teknologi makmal perubatan boleh ke untuk degree sy amik pergigian.

    ReplyDelete

💌 0617 Comments💬 ♥ Thank you lovely ♥