Friday 14 August 2015

Cara Membeli No. PTPTN

S.K. | 17:51 | 3Comments |

Bismillah ..


Assalamualaikum ..


Siapa tak tahu PTPTN tu apa ? Okay , jangan nak jadi macam katak di bawah tempurung okay . PTPTN ni adalah salah satu daripada sumber untuk kita membuat pinjaman kewangan bagi menampung yuran pembelajaran . Haa camtu la cerita dia . XP


Okay , memandangkan keputusan UPU bagi Lepasan STPM 2014 dan setaraf dah keluar , ni lah masanya untuk korang cari dana bagi membiayai kos pembelajaran korang . Salah satunya , untuk IPTA dan IPTS adalah dengan memohon pinjaman PTPTN . 


Macam UPU juga , Nak mohon PTPTN kena beli nombor pin , nombor pin PTPTN berharga RM 5 dan boleh beli di BSN . Terdapat 3 cara untuk membeli nombor PTPTN , 


1. Kaunter BSN :

Senang je , pergi dekat kaunter BSN tu cakap , 

'Bang / Akak , saya nak beli no pin PTPTN' 

Kemudian , isi borang , nama & No IC kalau tak silap , bayar RM 5 , tunggu sekejap , then mereka akan bagi la slip no pin PTPTN .


2. Mesin ATM :

Kalau nak beli no pin PTPTN menggunakan mesin ATM , pembeli perlulah mempunyai kad ATM BSN . Tak kisah lah kita nak guna kad mak , ayah , abang , kakak , makcik , pakcik , asalkan diorang benarkan . Cuma , masa nak isi beli no pin tu , bawa masuk lah No IC kita , jangan no IC diorang pula . 

Bawa masuk kad > Tekan no pin > Pilih Lain-lain > Pilih beli No. PIN > Tekan PTPTN > Masukkan No IC > Akan keluar menu semakan dan pembayaran > Pastikan semua betul , tekan YA > Tunggu sekejap , slip No pin PTPTN akan dikeluarkan .


3. SMS :

Kaedah melalui SMS ni Yaya tak berapa pasti , jadi , Yaya google kan untuk kamu . Mula-2 kita mesti ada akaun Online Banking BSN . Caranya seperti di bawah ini .

PENDAFTARAN DI ATM / CDM

 - Masukkan kad MATRIX BSN

1.   Pilih Bahasa
2.   Masukkan NO. PIN
3.   Pilih Urusan Lain
4.   Pilih Perbankan SMS
5.   Pilih Pendaftaran
6.   Masukkan No Telefon Bimbit
7.   Urusan Telah Berjaya

8.   Slip dikeluarkan bersama cetakan 4 digit UAC
9.   SMS pendaftaran berjaya akan diterima (6 digit M-PIN + 2 digit UAC)


PENTING:
Anda dinasihatkan supaya tidak menyimpan nombor M-PIN di dalam telefon bimbit anda. Kerahsiaan nombor M-PIN adalah di bawah tanggungjawab anda sepenuhnya. Sekiranya berlaku kehilangan telefon bimbit, sila hubungi Bahagian Khidmat Pelanggan BSN di talian 03-2142 5258 dengan segera untuk pembatalan.



FORMAT SMS

Format Pengaktifan
ACT<jarak>M-PIN<jarak><4 digit UAC>XX

Contoh :  ACT 111222 123499
hantar ke 36898

NOTA: XX adalah 2 digit UAC yang akan dihantar dalam SMS pertama
Format Pembelian PIN
PIN<jarak>M-PIN<jarak>PTPTN<jarak>KP

Contoh :PIN 123456 PTPTN 700519085801
hantar ke 36898
Format Pengesahan
CONFIRM 1234
 atau CANCEL 5678
hantar ke 36898


Sekian , terima kasih . Harap membantu =D

Yaya nak ajak kawan-2 mendaftar sebagai Agent Affliate Simple Hijab . Untuk mendaftar , klik SINI .

3 comments:

  1. biase nk cek balance pinjaman dia ade mintak no pin ni..andai kate sye lupa no pin, camne sye nk cek balik no pin tersenut..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awak boleh tanya dekat pihak PTPTN semula

      Delete
  2. Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

    Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
    Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

    ReplyDelete

💌 0617 Comments💬 ♥ Thank you lovely ♥