Saturday 2 November 2019

Tutorial Cara Mengisi Sistem PRiSMA

S.K. | 10:32 | 3Comments |
Bismillah . . 

Assalamualaikum . .

PRiSMA adalah sistem yang dikhusukan kepada semua pelajar farmasi di Malaysia. Hanya pelajar farmasi sahaja yang gunakan sistem ni, faham kan? :) Jadi, maknanya, entry kali ni memang khusus untuk pelajar farmasi lah cerita dia ^_^ Aku saje je buat post ni untuk panduan mereka yang memerlukan. Sebelum apply untuk housemanship dalam sektor kerajaan, ada tiga sistem yang kita perlu isi ; PRiSMA --> SPA --> ePharmacist. 


PRiSMA ni adalah sistem untuk kita dapatkan nombor PRP (Provisionally Registered Pharmacist). Kalau takde nombor PRP, kita tak boleh buat housemanship tu tak kiralah di sektor kerajaan atau swasta. Harap brief explanation ni jelas ya :) Jom mulakan tutorial ^_^ Oh, sebelum tu, sistem PRiSMA ni agak complicated dan mengambil masa. Nasihat aku, lepas habis exam (last paper semester akhir atau buat dari sekarang, pergi buka dulu akaun PRiSMA ni.

Dokumen yang diperlukan ;
1. Surat tamat belajar
2. Transkrip
3. Sijil Exam Law

3 dokumen ni WAJIB disahkan oleh Registered Medical Doctor atau Registered Pharmacist. Salah satu, tak kisah lah kenal ke tak doctor atau pharmacist tu. Make sure dapatkan cop diorang yang ada nombor registration diorang & annual certificate number (ni boleh tulis tangan). Lepas tu, scan elok-2 biar jelas. Untuk surat tamat belajar dan transkrip, make sure gabungkan jadi 1 file.














P/s : Sebab malas nak taip, aku bagi gambar je yang aku dah buat dekat IG. Good luck everyone ^_^ Semoga dipermudahkan urusan :")

Sambungan :

3 comments:

  1. Mula2 blur baca, rupanya utk pelajar farmasi sahaja. Haha ok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha. >_< Yes! Untuk pelajar farmasi sahaja

      Delete

💌 0617 Comments💬 ♥ Thank you lovely ♥