Monday, 6 March 2017

Tukar MyKad Baru di UTC Kuantan

S.K. | 17:37 | 2Comments |
Bismillah . . 


Assalamualaikum . . 


Okay! S.K. tahu , S.K. sorang je yang lambat buat benda ni . . Family S.K. yang lain dah buat lama dah , dulu-2 lagi . . S.K. tertinggal keretapi sebab banyak sebab yang tak munasabah . . Alhamdulillah , hari ni , selesai juga misi tukar MyKad baru . . MyKad baru yang akan ada dua gambar kita tu , takde yang terbaru lagi dah setakat ni . . S.K. tukar mestilah dekat Kuantan , tapi bukan dekat cawangan utama , dekat UTC Kuantan . . 

Image result for mykad

Kalau pergi cawangan utama Jabatan Pendaftaran Negara Cawangan Pahang yang dekat Indera Mahkota tu , kalau tak silap S.K. lah kan , dalam masa satu jam boleh siap . . Tapi , kalau pergi dekat UTC Kuantan , dekat tengah-2 bandar tu , dalam tempoh 2 jam boleh siap . .


Kalau anda berumur 25 tahun ke bawah , bayaran hanyalah RM10 sahaja . . Manakala kalau berumur atas daripada 25 tahun , bayaran dia RM10 + denda ikut umur . . Kalau tak silap S.K. . Dia ada kadar-2 yang kena bayar berapa . . Nanti google sendiri eh . . >_< Maafkan S.K. , tak sempat nak tolong google kan . . 


Apa yang perlu dibawa ?

  1. RM10
  2. MyKad Lama

Kalau macam dekat UTC Kuantan ni , JPN terletak di Aras 1 , bertentangan dengan kedai Kodak . . 

Kemudian , dekat tempat nak ambil nombor tu , tekan A . . 

Tunggu giliran . . 

Dah sampai giliran , bagi MyKad Lama + RM10 , nanti kena scan cap ibu jari kanan dan kiri

Kemudian , pergi kaunter ambil gambar (Kaunter 11-13) , ambil gambar cantik-2 . . 

Tunggu dalam masa 2 jam , pergi ambil balik MyKad baru . . Nak ambil MyKad baru perlukan tuan empunya diri pergi sendiri , sebab nak kena scan cap ibu jari kanan


P/s : Pergi awal-2 , sebab masa tu takde orang , so , tak lama sangat kena tunggu . . 

Harap bermanfaat =)


Hi lovelies ! Click them if you're interested to join =)

 Segmen : Pencarian Bloglist stnrsyfh Sesi March 2017
Due date : 15.03.2017

Due date : 02.04.2017

2 comments:

  1. terima kasih share ye sis. jangan risau. bukan sis sorang je lambat tukar ic. adik elsa pun tak tukar2 lagi sampai sekarang huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe. . Ingat S.K. sorang je . .

      Delete

💌 0617 Comments💬 ♥ Thank you lovely ♥