Friday, 28 September 2018

Deep Cleaning Bilik Air by Hani Mynis

Anonymous | 21:36 | 3Comments |
Bismillah . . 

Assalamualaikum . . 

Image may contain: one or more people and text

Image may contain: text

No automatic alt text available.

Image may contain: text

No automatic alt text available.

No automatic alt text available.

No automatic alt text available.

No automatic alt text available. No automatic alt text available.

Image may contain: water

No automatic alt text available.

No automatic alt text available.

Image may contain: text

Image may contain: text

No automatic alt text available.

Image may contain: text

No automatic alt text available.

Image may contain: text

No automatic alt text available.

No automatic alt text available.

Image may contain: text

Sumber : FB Hani Mynis

Thursday, 27 September 2018

Penyelesaian Kepada Orang yang Membawang Diri Kita

Anonymous | 21:58 | 1Comments |
Bismillah . .

Assalamualaikum . . 

Inilah penyelesaian dari segmen Ibrah di IKIM fm, kepada orang yang membawang diri kita.

Isteri kepada pembesar Mesir itu yang bersalah. Dia menggoda Nabi Yusuf A.S. Apabila pembesar Mesir itu mengetahui hal ini, dia berusaha sedaya upaya untuk menutup aib.

يُوسُفُ أَعْرِضْ عَنْ هَٰذَا ۚ وَاسْتَغْفِرِي لِذَنْبِكِ ۖ إِنَّكِ كُنْتِ مِنَ الْخَاطِئِينَ

Wahai Yusuf, lupakanlah hal ini. Dan engkau (Wahai Zulaikha), mintalah ampun bagi dosamu, sesungguhnya engkau adalah dari orang-orang yang bersalah!"

-Surah Yusuf, Ayah 29

Namun, dengan takdir Allah, perkara itu menjadi tular. Perempuan2 di Mesir yang majoritinya isteri kepada pembesar2 lain telah mengetahui akan hal ini. Proses membawang pun berlaku.

وَقَالَ نِسْوَةٌ فِي الْمَدِينَةِ امْرَأَتُ الْعَزِيزِ تُرَاوِدُ فَتَاهَا عَنْ نَفْسِهِ ۖ قَدْ شَغَفَهَا حُبًّا ۖ إِنَّا لَنَرَاهَا فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ

Dan (sesudah itu) perempuan-perempuan di bandar Mesir (mencaci hal Zulaikha dengan) berkata: Isteri Al-Aziz itu memujuk hambanya (Yusuf) berkehendakkan dirinya, sesungguhnya cintanya (kepada Yusuf) itu sudahlah meresap ke dalam lipatan hatinya; sesungguhnya kami memandangnya berada dalam kesesatan yang nyata."

-Sura Yusuf, Ayah 30

Kualiti isteri kepada pembesar Mesir ini ialah beliau tidak membalas aktiviti membawang tersebut. Beliau berdepan dengan musuh2nya. Dengan cara terhormat.

فَلَمَّا سَمِعَتْ بِمَكْرِهِنَّ أَرْسَلَتْ إِلَيْهِنَّ وَأَعْتَدَتْ لَهُنَّ مُتَّكَأً وَآتَتْ كُلَّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ سِكِّينًا وَقَالَتِ اخْرُجْ عَلَيْهِنَّ ۖ فَلَمَّا رَأَيْنَهُ أَكْبَرْنَهُ وَقَطَّعْنَ أَيْدِيَهُنَّ وَقُلْنَ حَاشَ لِلَّهِ مَا هَٰذَا بَشَرًا إِنْ هَٰذَا إِلَّا مَلَكٌ كَرِيمٌ

Maka apabila ia (Zulaikha) mendengar cacian mereka, dia pun menjemput mereka dan menyediakan satu jamuan untuk mereka, serta memberi kepada - tiap seorang di antara mereka sebilah pisau. Dan pada ketika itu berkatalah ia (kepada Yusuf): "Keluarlah di hadapan mereka". Maka ketika mereka melihatnya, mereka tercengang melihat kecantikan parasnya, dan mereka dengan tidak sedar melukakan tangan mereka sambil berkata: "Jauhnya Allah dari kekurangan! Ini bukanlah seorang manusia, ini tidak lain melainkan malaikat yang mulia!"

-Surah Yusuf, Ayah 31

Kesimpulannya, bagi kita yang beriman, jauhi lah ghibah atau mengumpat. Kalau orang membawang kita di media sosial, janganlah membalas nya dengan membawang juga. Berdepan lah terus dengan fakta.

Food Hunting di Bangi

Anonymous | 21:11 | 1Comments |
Bismillah . .

Assalamualaikum . .

Image may contain: food and text 

Image may contain: food and text

Image may contain: food

Image may contain: food

Image may contain: food and text

Image may contain: food and text

Image may contain: food

Image may contain: food and text

Image may contain: food

Image may contain: food and text

Image may contain: food

Image may contain: food

Image may contain: food

Image may contain: food

Image may contain: food

Image may contain: food



Movie Recommendations

Anonymous | 21:00 | 5Comments |
Bismillah . .

Assalamualaikum . .

Thailand ;

  • A Crazy Little Thing Called Love (2010)

English ;

Korean ;

10 Kegunaan Lain Listerine

Anonymous | 19:17 | 0Comments |
Bismillah . .

Assalamualaikum . . 

Listerine adalah antara benda wajib yang akan aku beli dan letakkan di dalam tandas di rumah. Aku memang selalu berkumur dengan Listerine untuk pastikan mulut aku sentiasa wangi. Aku ajar anak aku yang berumur 9 tahun untuk amalkan perkara yang sama dan ianya memang bagus untuk gigi anak-anak yang suka sangat makan benda-benda manis.

Selain daripada digunakan untuk berkumur, Listerine juga ada beberapa lagi kegunaan lain yang bagus dan efektif yang korang tak pernah tahu. Mari aku kongsikan 10 cara kegunaan lain Listerine yang boleh korang amalkan.

1. Hilangkan bau busuk pada ketiak
Tuangkan sedikit Listerine ke atas bebola kapas atau kain putih dan sental ketiak korang. Listerine akan menghilangkan bau tengik korang tu dan memberikan bau yang lebih segar. Barulah bini korang suka kena peluk selalu.

2. Hilangkan kegatalan akibat gigitan serangga
Sapukan sedikit Listerine ke kawasan yang kena gigitan serangga seperti semut atau nyamuk. Ia membantu melegakan kegatalan dan mengelakkan kesan gigitan tadi daripada menjadi lebam. Kalau gatal nak kahwin lain, cara ni tak berkesan.

3. Membasmi kuman di mangkuk tandas
Listerine bukan hanya boleh basmi kuman di dalam mulut, tetapi juga di mangkuk tandas korang. Tuangkan sedikit Listerine dan sental mangkuk tandas tadi dengan berus. Kuman mati, mangkuk tandas korang pun berbau wangi. Jangan sampai korang teruja nak cium mangkuk tandas tu pula nanti, naya.

4. Membantu hilangkan kelemumur
Basahkan rambut dengan sedikit air, kemudian tuangkan Listerine secukup rasa ke atasnya. Urut dan usap Listerine tu ke seluruh bahagian rambut hingga terasa kedinginannya. Syoknya. Balut kepala dengan kain tuala selama 20 minit. Selepas itu, bilas kembali rambut korang. Lebih jimat daripada korang bayar treatment for scalp kat salun.

5. Menghilangkan kutu di bulu haiwan
Ramai penggemar kucing yang mengalami masalah kutu di bulu haiwan peliharaan mereka. Boleh campurkan Listerine dengan air dan spray ke bulu kucing tersebut. Selain itu, boleh juga dicampurkan dengan syampu mandian untuk digunakan ketika memandikan kucing tersebut. Confirm bertempiaran lari kutu tu nanti mengalahkan Usain Bolt.

6. Membersihkan muka yang berjerawat
Jika korang dah beli macam-macam pencuci muka mahal tetapi jerawat korang tak hilang-hilang, jangan korang sental dengan kertas pasir terus. Cuba korang guna Listerine pula. Sapukan sedikit ke seluruh muka setiap pagi dan malam. Jerawat-jerawat degil tu akan mengecut dan hilang. Barulah berbeza rupa kau dengan jalan berturap.

7. Membasmi kuman di berus gigi
Korang selalu berus gigi untuk hilangkan kekotoran dan kuman di gigi, tapi bagaimana kalau berus yang korang gunakan tu pula berkuman? Tuangkan sedikit Listerine ke dalam gelas dan rendamkan berus gigi korang tadi selama 2-3 jam untuk mematikan segala kuman tu. Barulah korang boleh gunakan tanpa was-was.

8. Bersihkan skrin tv atau monitor computer
Spray sedikit Listerine ke atas kain dan sapukan ke atas skrin TV atau monitor komputer korang. Dijamin segala habuk dan kesan cap jari akan hilang sekelip mata. CSI Las Vegas pun takkan berjaya sabitkan korang dengan sebarang kes.

9. Hilangkan bau busuk di dalam tong sampah.
Jika korang memang malas nak basuh tong sampah di rumah tu dan korang tak suka bau sampah yang busuk, ambil kain yang tidak di pakai dan rendam dengan sedikit Listerine. Kemudian tutupkan tong tersebut dengan meletakkan kain tadi di atasnya. Listerine tadi akan menyerap bau tersebut.

10. Melegakan masalah kaki anda
Tuangkan Listerine ke dalam besen dan campurkan sedikit air dan cuka putih. Rendamkan kaki korang selama 30 minit ke dalam besen tersebut. Segala kulat dan kuman yang menyebabkan kaki korang berbau busuk dan bercagu tu akan hilang. Kulit kaki pun akan lebih cantik dan sihat. Barulah layak kaki korang tu pakai kasut Adidas NMD.

Ini antara beberapa cara lain penggunaan Listerine. Korang bolehlah cuba. Kalau tak rajin nak cuba, beli jugalah Listerine tu untuk berkumur.

Tuesday, 22 May 2018

Puasa tapi Tak Solat

Anonymous | 12:54 | 12Comments |
Bismillah . . 

Assalamualaikum..

Ibarat memancing tanpa umpan..
Ibarat mengisi air dalam baldi yang bocor..
Ibarat kerja penat tapi tak bergaji..

Ramai ibu bapa latih anak puasa dari kecil, ada yang  bagi upah puasa penuh duit raya RM100, ada yang sehari puasa dapat RM1, puasa penuh baju raya 2,3 pasang &  sekian-2.. Hingga anak-2 tertarik ,terlatih & minat untuk puasa.

Tapi bila sebut bab solat ramai ibu bapa buat-2 tak tahu, buat-2 tak peduli, tak ambil kisah. ramai yang cakap tak paa tunggu besar sikit baru suruh solat, tak paa dia masih budak-2..

Yang lebih malang ada ibu bapa tak pernah ajak anak solat & yang lagi malang bak jatuh ditimpa tangga ibu bapa itu sendiri tak tahu dan tak pernah solat. Allahu rabbi.

Ini kesilapan terbesar sesetengah ibu bapa yang tanpa disedari  mereka sedang memandu anak mereka ke jalan yang salah, menghancurkan masa depan anak-2, menjauhkan anak dari penciptanya, mengundang kemurkaan Tuhan, menjerumuskan diri sendiri dan keluarga ke jurang neraka. Nauzu billah...

Seperti janji ibu bapa sehari puasa dapat upah RM1, apa salahnya buat perkara yang sama dalam bab solat contoh cakap pada anak sapa yang solat penuh 5 waktu sehari semalam seminggu berturut-2 dapat upah RM10, dapat pegi shopping, ayah belanja KFC dll supaya anak-2 tertarik untuk solat..

Mula-2 memang berat lama-2 dia rasa bersalah bila tinggal solat. Tanam dalam diri anak-2 betapa solat itu satu kewajipan sama seperti puasa. Ikhlas akan hadir dlm diri selepas dipaksa, memaksa & rasa terpaksa.

Jangan sampai anak dah besar panjang baru kita nak salahkan mereka sedangkan ibu ayahlah yang perlu dipersalahkan kenapa waktu mereka kecil kita tak ambil peduli.

Jangan terkejut & bersedih kalau satu hari rumah orang tua-2 lah rumah terakhir ibu ayah gara-2 tersalah acuan sewaktu mereka kecil andai ilmu mengenal Tuhan tak dipeduli ilmu keduniaan diutamakan.

Anak-2 adalah amanah  yang akan disoal Tuhan kelak tanya Tuhan apakah kamu pernah mengajar anakmu mengenal Aku?Anak-2 adalah anugerah yang tiada nilai harga & saham yang akan tarik tangan ibu ayah samada ke neraka atau syurga..

Moga kita tak tergolong dalam kalangan mereka yang dihumban ke neraka atas kejahilan & cetek ilmu kita sendiri.. Moga dengan keberkatan Ramadhan kali ni Tuhan memberi kesedaran dalam diri kita..Tuhan tidak zalim tp kitalah sedang menzalimi diri sendiri.

Puasa hanya dapat letih, lapar & dahaga tak dapat pahala andai solat ditinggalkan kerana solat itu tunjang & digelar tiang agama. Kelak bertemu Tuhan terpinga-2 berpuluh tahun puasa tapi kantung pahala puasa kosong gara-2 abaikan solat.

Sedih tengok anak-2 kecik yang letih tahan puasa tapi solatnya tidak.. Mereka tak mengerti apa-2 kalau tak ditegur & tak disuruh ibu ayah..

Monday, 21 May 2018

Kesilapan Kerap dalam Bulan Ramadhan

Anonymous | 13:26 | 3Comments |
Bismillah . .

Assalamualaikum . .


Sunday, 20 May 2018

Kenapa Allah Kaitkan Ramadhan dan Takwa?

Anonymous | 08:44 | 2Comments |
Bismillah . .

Assalamualaikum . . 

Ramadhan bulan yang mulia. Bulan Ramadhan bukan sekadar nak latih kita untuk tahan dan minum sahaja tapi lebih dari itu.

Allah kata:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa.[Surah al-Baqarah :183]
..........

Perhatikan kalimah dimana Allah mengaitkan puasa dengan harapan kita semua bertakwa.

Maksud al-Siyam (puasa) secara literal ialah menahan diri.

Puasa dikaitkan dengan takwa kerana ketika puasalah kita perlu menahan diri daripada buat pelbagai larangan Allah. Perhatikan suruhan Islam ketika puasa:

1. Tak boleh makan dan minum.
2. Tak boleh bersetubuh.
3. Tak boleh berkata keji atau kotor
4. Tak boleh melakukan perkara yang boleh mengurangkan nilai puasa yang lainnya.
5. Hidupkan malam dengan ibadah malam e.g tarawih, witir, solat sunat lainnya.
6. Anjuran membaca al-Quran lebih banyak ketika Ramadan.
7. Anjuran bangun di awal pagi untuk sahur.
8. Anjuran untuk banyakkan sedekah.

Dan sebagainya.

Kesemua suruhan ini kalau kita amati betul-betul dan cuba buat betul-betul, pasti kita akan rasa sendiri betapa dekatnya kita dengan kebaikan. Kita akan rasa lain. Rasa semakin seronok jadi baik. Semakin nak jadi lebih baik.

Itulah tujuan puasa.

"Mudah-mudahan kamu bertakwa" kerana dibulan ini kamu dilatih dan diajar segala teknik untuk jadi orang yang baik.

Syaratnya hanya tinggal, patuh sahaja. Ya, patuh sepenuhnya semampu mungkin.

Masalah kita, kita tak faham tujuan puasa. Kita hanya anggap puasa itu hanya tak boleh makan dan minum dan kita tak patuh suruhan yang lain.

Mungkin sebab itu, kita tak berjaya jadi lebih baik di bulan mulia ini sedangkan Allah telah memberi pelbagai panduan dan rahmat untuk kita jadi orang baik ketika Ramadhan.
.......
Ad-Dien Abdul Kadir
telegram.me/addien90

Sunday, 22 April 2018

Contoh Excuse Letter for Industrial Visit

Anonymous | 17:05 | 2Comments |
Bismillah . . 

Assalamualaikum . . 


Date : 22 April 2018.


To :
XXX,
Lecturer Clinical Pharmacy II,
School of Pharmacy,
Management & Science University (MSU).

Dear Sir,

PERMISSION TO EXCUSE CLASS FOR PHARMACEUTICAL ANALYSIS SUBJECT

On behalf of my team, I am writing this letter to request permission to excuse us from attending Clinical Pharmacy II class that will be scheduled on Friday (XX April 2018). We will be having an industrial visit for Pharmaceutical Analysis subject. This visit is a part of our subject assessment. The details of the visit as follows :

Program : Industrial Visit 
Date : XX April 2018
Venue : XXX
Subject : Pharmaceutical Analysis
Lecturer : XXX

Attached is the name list of the students. Your kind consideration and cooperation are highly appreciated.

Thank you.

Best regards,
XXX
Third Year Student,
Bachelor of Pharmacy,
Management & Science University (MSU).

Cc : XXX (Coordinator for Pharmaceutical Analysis Visit)

Zinnirah Al-Rumiyyah

Anonymous | 14:04 | 1Comments |
Bismillah . .

Assalamualaikum . .

Masa buka Youtube tadi , tetiba terkeluar suggestion Video Siapakah srikandi bernama Zinnirah dalam lagu terbaru UNIC? S.K. pun terus tekan dan tengok lah kan . . First time dengar lagu ni sebenarnya . . Lagu Zinnirah ni bukanlah lagu baru tapi lagu sedia ada yang diberi nafas baru . . Macam lagu Ainul Mardhiah . . Tertarik dengan description untuk video ni . . Jadi , S.K. kongsikan untuk sama-2 mengenali siapakah Zinnirah Al-Rumiyyah ini :)

Seorang wanita berketurunan bangsa Rom. Dia telah ditawan dan dijual di sebuah pasar di Mekah. Akhirnya, dia telah dibeli oleh Umar Al-Khattab untuk dijadikan sebagai hamba. Dari segi fizikalnya, Zinnirah kelihatan lemah tetapi dari segi spiritualnya dia mempunyai jiwa yang cukup kental dan tabah. Pada peringkat awal keislamannya, Zinnirah melakukan suruhan-suruhan Islam secara sembunyi-sembunyi kerana takut diketahui oleh tuannya, Umar Al-Khattab yang terkenal dengan sifatnya yang tegas dan berani. Umar sebelum memeluk Islam amat memusuhi Rasulullah dan kaum muslimin. Zinnirah bersolat, berzikir, membaca Al-Quran dan berdoa kepada Allah dengan penuh syahdu dan keinsafan. Semua ini dilakukan dengan penuh hati-hati.

Penderitaan ke atas Zinnirah bermula setelah Umar mengetahui keislamannya. Umar dapat menghidu perubahan yang telah berlaku ke atas hambanya itu. Setelah diselidiki, ternyatalah bahawa hambanya itu telah menerima ajaran tauhid yang dibawa oleh Muhammad S.A.W. Zinnirah menjadi mangsa awal kerana kebencian Umar terhadap Islam dan kaum muslimin. Umar menyeksa dan mendera Zinnirah dengan harapan Zinnirah akan kembali kepada agama asalnya dan meninggalkan Islam. Pelbagai seksaan dikenakan terhadapnya. Pukulan, hentakan, sepak terajang, dijemur di tengah-tengah panas terik menjadi rutin biasa dalam kehidupan Zinnirah. Semuanya dihadapi dengan penuh kesabaran disamping hati dan jiwanya bergantung penuh kepada pertolongan Allah. Pada peringkat awal, Zinnirah cuba menyembunyikan pengislamannya daripada diketahui oleh Umar. Dia melakukan ibadah ketika orang lain tiada di rumah atau pada waktu tengah malam ketika orang lain sedang nyenyak tidur. Namun, lama kelamaan amalan solehahnya dapat dicium oleh musuh.

Sudah tentu orang yang paling marah ialah tuannya sendiri iaitu Umar. Siapakah yang tidak kenal dengan Umar al-Khattab yang terkenal dengan sikap kejam, bengis, ganas, garang, tidak berhati perut, tidak berperi kemanusiaan itu. Umar terus menampar Zinnirah, menendang, mengikat kedua belah kaki tangan Zinnirah. Kemudian, dijemur di tengah panas mentari. Bayangkanlah antara seksaan yang dihadapinya. Sungguh panas padang pasir pada waktu siang dan terlalu sejuk pada waktu malam, badannya dihempap dgn batu besar dan 1001 macam penyeksaan yang diterimanya.

Kemuncak penderaan terhadap Zinnirah ialah apabila kedua matanya dicucuk dengan besi panas yang mengakibatkannya hilang penglihatannya dan terpaksa mengharungi kehidupan dalam kegelapan. Namun begitu, hatinya penuh dengan cahaya keimanan. Iman menjadi penyuluh hidupnya dalam menghadapi kesengsaraan azab dari tuannya.

“Ini untukmu Ya Allah. Aku mengharungi kesengsaraan ini untuk mendapat kesenangan di akhirat kelak. Perjuangan ini sememangnya berat, selalu menderita dan sengsara kerana aku sedar untuk mendapat syurgaMu, aku terpaksa menagih ujian berat, sedangkan neraka itu dipagari oleh pelbagai kesenangan.” 

Inilah rintihan hati Zinnirah kepada Allah ketika bermunajat kepadaNya di setiap malam sebagai penawar jiwa diatas segala kesengsaraan yang dihadapi.

Zinnirah akhirnya dibeli oleh Abu Bakar As-Siddiq. Walaupun menerima pelbagai rupa seksaan daripada Umar, Zinnirah tidak mendendami tuannya itu. Malah dia berdoa kepada Allah memohon diberikan hidayah kepada Umar. Walaupun matanya buta untuk melihat alam maya tapi hatinya tidak buta untuk menerima cahaya kebenaran Islam. Pandangan hati boleh menembusi pandangan zahir. Apabila melihat keadaan Zinnirah, orang-orang Quraisy cuba mempermain-mainkannya. Mereka mengatakan Zinnirah buta kerana menerima laknat dari Tuhan mereka iaitu, Latta dan Uzza. 

Zinnirah menolak penghinaan itu. Baginya kedua berhala itu tiada sedikitpun kena mengena dengan matanya. Dia cuba meyakinkan mereka bahawa masalah buta itu adalah datang daripada Allah swt. Maka Allahlah yang berkuasa mengembalikan pancainderanya seperti biasa.

Walaupun diuji dengan pelbagai ujian, keyakinannya kepada Allah tidak berubah. Allah memberi karamah kepadanya. Matanya yang buta itu dapat melihat kembali. Malah sinaran matanya itu lebih bercahaya.

Zinnirah, seorang wanita biasa, yang mungkin tidak dikenali, yang tidak punya harta atau ijazah tetapi mendapat pujian daripada Allah. Para malaikat mendoakan kesejahteraannya. Mata kasarnya buta tapi mata hatinya celik, disinari dengan cahaya keimanan serta keyakinan kepada Allah.

Saturday, 21 April 2018

Contoh Confrmation Letter for Industrial Visit

Anonymous | 08:29 | 2Comments |
Bismillah . .

Assalamualaikum . .


Date : XX April 2018.

ADDRESS COMPANY.

Dear Sir / Madam,

CONFIRMATION TO VISIT YOUR ESTEEMED ORGANISATION.

This letter is to confirm our visit at TIME on DATE (DAY) in your office for a team of 10 students and 2 lecturers.

As mentioned during our telephone conversation, the purpose of the visit is to fulfill the curriculum demand in Pharmaceutical Analysis subject. This educational visit is also aimed to give an overview and exposure to students on learning more about the equipment used for pharmaceutical processes and analysis. We also hope that, one of your skilled staff could give us some brief lecture in this regard as well during our visit.

We would like to extend our sincere thanks for your co-operation and please do not hesitate to contact us for clarification.

Yours truly,
XXX,
Third Year Student of Bachelor of Pharmacy,
School of Pharmacy,
Management & Science University (MSU),
University Drive Off Persiaran Olahraga,
40100 Shah Alam, 
Selangor.

Cc : XXX (Senior Lecturer School of Pharmacy MSU)


My contact details are as follows :
Telephone : XXX
Email : XXX

Contoh Request Permission Letter for Industrial Visit

Anonymous | 08:26 | 0Comments |
Bismillah . . 

Assalamualaikum . . 

Date: XX April 2018.

ADDRESS COMPANY

To whom it may concern,

SEEKING PERMISSION FOR INDUSTRIAL VISIT TO YOUR ESTEEMED ORGANISATION

I am writing this letter to enquire and request for the visit from 3rd year students of School of Pharmacy at your industry in the month of April 2018 or early May 2018. Kindly accord permission to visit your esteemed organization for a team of 12 (10 students and 2 lecturers) as on any dates between 20th, 27th of April, 4th or 11th of May 2018.

As part of the curriculum of 3rd year students (Pharmaceutical Analysis subject), industry visit is mandatory to fulfill the curriculum demand. This educational visit is also aimed to give an overview and exposure to students on learning more about the equipment used for pharmaceutical processes and analysis. We also hope that, one of your skilled staff could give us some brief lecture in this regard as well during our visit.

We sincerely hope that you could help us in making this program a success. Should you have any enquiry, please do not hesitate to contact XXX (Coordinator for Pharmaceutical Analysis Industrial Visit) at his contact no : XXX or email: XXX or my contact number : XXX (Year 3 MSU BPH Student) at XXX or email : XXX.

Thank you again.

Best regards,
XXX,
Third Year Student of Bachelor of Pharmacy,
School of Pharmacy,
Management & Science University (MSU)
University Drive Off Persiaran Olahraga,
40100 Shah Alam,
Selangor.

Cc: XXX (Senior Lecturer School of Pharmacy MSU)

Friday, 9 March 2018

Tafseer Ibn Katheer : The Meaning of Al-Fatihah & Its Various Name

Anonymous | 10:13 | 3Comments |
Bismillah . .

Assalamualaikum . .

Image result for al fatihah

This Surah is called Al-Fatihah, that is, the Opener of the Book, the Surah which prayers are begun. It is also called Umm Al-Kitab (the Mother of the Book), according to the majority of the scholars. In an authentic Hadits recorded by At-Tirmidhi, who graded it Sahih, Abu Hurayrah said that the Messenger of Allah said ;

Al-Hamdu lillahi Rabbil-`Alamin is the Mother of the Quran, the Mother of the Book, and the seven repeated Ayat of the Glorious Quran.

It is also called Al-Hamd and As-Salah because the Prophet said that his Lord said ;

The prayer (i.e., Al-Fatihah) is divided into two halves between Me and My servants. When the servant says, "Al praise is due to Allah, the Lord of existence" and Allah says, "My servant has praised Me".

Al-Fatihah was called the Salah because reciting it is a condition for the correctness of Salah - the prayer. Al-Fatihah was also called Ash-Shifa' (the Cure).

It is also called Ar-Ruqyah (remedy), since in the Sahih, there is the narration of Abu Sa'id telling the story of the Companion who used Al-Fatihah as a remedy for the tribal chied who was poisoned. Later, the Messenger of Allah said to a Companion ;

How did you know that it is a Ruqyah?. 

Al-Fatihah was revealed in Makkah as Ibn 'Abbas, Qatadah and Abu Al-'Aliyah stated. Allah said ;

And indeed, We have bestowed upon you the seven Mathani - seven repeatedly recited verses (i.e., Surah Al-Fatihah) (15:87). Allah knows best.

Source : Tafseer Ibn Katheer Mobile Apps

Thursday, 1 March 2018

Self - Birthday Treats & Gifts yang Ada di Malaysia

Anonymous | 11:09 | 4Comments |
Bismillah . .

Assalamualaikum . .

Beberapa hari lepas , masa tengah scroll Twitter , ada satu thread yang menarik perhatian S.K. . Thread tu mengenai self-birthday treat dan untuk kesejahteraan dan kemakmuran sejagat , ianya haruslah dikongsi bersama . . #JomSelamatkanDuitBersamasama . . #Ipunnakjugak . . Jom mulakan !


1. Hermo
You will receive email with discount code in your birthday month . .



2. Starbucks
Specially for Starbucks Members only ! You will get a free cake with  any purchase of handcrafted beverages (everything on menu except for bottled beverage & water) . .



3. Coffee Beans
For Cardholders only. Also you will get a complimentary slice of cake with any purchase of drinks . . 



4. GSC
Sign up for free and get 2 free movie tickets . . Can be redeem only for not so new released movie . . 



5. MBO
Sign up for free and redeem 2 free tickets on your birthday month . .


6. TGV
Sign up for RM 30 and get 2 free birthday tickets on your birthday month . . Kalau yang baru sign up , akan dapat another 2 free tickets which will be valid up to 6 months . . 



7. AEON
Sign up for membership card and get Birthday gift vouchers (collect your birthday gift vouchers at the nearest AEON member counter during your birthday month) . .



8. Tealive
Specially for tealive card holders . .



9. Popular Bookstore
You will receive an email on your birthday month upon registration . . Example voucher on month of January , 👇🏻 (Every month maybe the vouchers will be slightly different) 

   


10. MPH
25% discounts on books purchase on your birthday month . . 



11. Pancake House
Free 2 mini pancakes on your birthday date only. Show your IC whenever you dine in there . . 



12. Juiceworks
RM 12 for 2 years membership card . . Free birthday drink on your actual birthdate . .

  


13. Kidzania



14. Gong Cha



15. Boost



16. INNISFREE
You will get birthday kit for vip card holders (RM 600 spent = VIP card holder) . . 

 




17. Domminos Pizza
RM 50 for a membership card , valid for one year , Buy 1 Free 1 all year long and also a BIRTHDAY SURPRISE. We’ll never know for sure what kind of surprise awaits.
 


18. Free BUFFET at Park Royal Hotels , KL 
It is available on your birthday month! T&C :
• Your birthday month only 
• Must be accompanied with ONE paying guest 

     


19. Manhattan Fish Market
T & C :
Min ; 6 pax
On your birthday month only
Dine in as much as your heart desires during your birthday month and still you can get free desserts and bottomless drink 

 


20. The Face Shop
30% off on your birthday month! If you wanna buy lots of skincare stuffs, do buy it on your birthday month. T&C : 
• Spend RM 150 in a single receipt & you will be qualified as a member



21. The Body Shop
25% off on your birthday month. If you wanna do your own ‘spa day’ at home . . T&C : 
• Spend RM 100 to be a member
• Get 25% off on your birthday month

 



Credit : Twitter Nadia