Thursday, 18 April 2019

Quotes of the Day #6

S.K. | 11:15 | 1Comments |
Bismillah . . 

Assalamualaikum . . 

Pokok tidak pernah membenci angin bila daunnya gugur. Jadi, jangan pernah salahkan takdir. Dugaan dan dan ujian tanda kasih Allab kepada kita. Allah lah pengatur jalan yang terbaik untuk kita 

Saturday, 6 April 2019

Starbucks Secret Menu

S.K. | 09:49 | 2Comments |
Bismillah . .

Assalamualaikum . .

Image result for starbucks tumblr

Image may contain: 1 person, drink and text

Image may contain: 1 person, drink

Image may contain: 1 person, drink and text

Image may contain: 1 person, drink and text

Image may contain: 1 person, text

Image may contain: drink and text

Image may contain: 3 people, drink and text

Image may contain: 1 person, drink and text

Source : Kevin Quiaoit

Friday, 5 April 2019

Air Mata Tiga Solat

S.K. | 09:37 | 1Comments |
Bismillah . .

Assalamualaikum . .

Image result for pray for allah tumblr

Belajarlah untuk menangis demi kesedaran dan keinsafan, namun dalam melakukan ibadah ini, kalau masih belum mampu mengalirkan air mata, lakonkan juga sehingga benar-benar menangis. Semoga dengan itu, kita diterima Allah sebagai hamba yang benar-benar insaf.

1. Solat Tahajjud

  • Dilakukan waktu orang lain masih nyenyak tidur
  • Mampu melembutkan jiwa yang keras
  • Apabila menjadi rutin, maka cairlah hati yang keras itu lalu mengalirlah air mata kerana Allah


2. Solat Taubat

  • Jika dilakukan oleh orang yang sedar akan kesilapan lampau, maka mampu membuatkan mereka menangis 
  • Awas jika selalu melakukan solat taubat tetapi tiada lagi tangisan



3. Solat Tasbih

  • Disunatkan sekurang-kurangnya sekali seumur hidup
  • Digalakkan sebulan sekali
  • Jika mampu, lakukan seminggu sekali
  • Air mata yang mengalir itu tentu besar nilainya kerana tangisan itu bukan tangisan sesalan tetapi tangisan yang kagum akan kehebatan dan keagungan Allah

Tuesday, 2 April 2019

Jangan Panik dan Keliru Mengenai Losartan

S.K. | 18:42 | 0Comments |
Bismillah . .

Assalamualaikum . .

Meh abam farmasis terangkan dengan bahasa yang paling mudah dan santai.

Pertama sekali, kita kena faham apa itu UBAT. Ubat ni sama jugak konsep macam benda-2 lain yang ada kat dunia ni.

Kita ambik contoh Air Milo.
Dalam Air Milo ada:

✔️ Bahan utama (iaitu serbuk Milo). Kalau tak ada serbuk Milo, memang tak jadi la Air Milo ni.

✔️ Bahan tambahan (contohnya, macam susu pekat manis). Bahan tambahan ni menyedapkan lagi Air Milo itu. Tapi, kalau tak ada susu pun, kita masih dapat menikmati Air Milo tu juga. Nama nya Milo O kan.

Haa, sama lah juga dengan UBAT.
Dalam ubat ada:

✔️ Bahan utama (iaitu bahan aktif yang memberi kesan rawatan kepada pengguna).

✔️ Bahan tambahan dalam formulasi bagi memantapkan lagi produk ubat itu.

Dan yang duk nak kena fikir macam mana nak buat ubat-2 ni semua adalah KILANG-2 UBAT yang ada kat dunia ini.

Mereka menghasilkan ubat, lalu dipasarkan ke tempat2 seperti:

☑️ Kedai farmasi
☑️ Fasiliti kesihatan swasta (klinik/hospital)
☑️ Fasiliti kesihatan kerajaan (klinik/hospital)

Dari 3 tempat di atas ini lah, maka kita sebagai pengguna akan dapat ubat-2 ini semua. Tak kisah lah sama ada kita beli kat kedai farmasi ke, atau kita dapat ubat ni kat fasiliti kesihatan swasta mahupun kerajaan.

Dan ubat-2 yang ada kat pasaran ni pun ada macam-2 JENAMA.

Alaa, macam kita pergi kedai..

“Nak, kau belikan aku COLGATE dan MAGGI ya.”, mak kita berpesan.

Kita pun pergi kedai, dan main ambik je ubat gigi DARLIE dan MI SEDAAP. Janji benda yang SAMA kan.

Ya, benda yang sama. Ubat gigi jugak. Mee segera jugak. Tetapi, BERBEZA dari segi JENAMA saja.

Macam tu lah juga dengan ubat2 kat dunia ni.

Al-kisah, balik kepada KILANG-2 UBAT tadi. Hasil pemeriksaan dari pihak berkuasa di Singapura mendapati ada beberapa ubat LOSARTAN yang telah menggunakan BAHAN TAMBAHAN yang TAK SEPATUTNYA di dalam produk ubat mereka. Sekali lagi abam ulang, BAHAN TAMBAHAN.

Lalu, KKM (di Malaysia) pun take note akan benda ini. KKM pun memanggil balik serta-merta beberapa JENAMA UBAT LOSARTAN YANG TERLIBAT yang telah dihasilkan oleh KILANG-2 UBAT yang berkenaan ini. Boleh klik pada gambar pertama yang abam sertakan ini. Ada jadual UBAT-2 LOSARTAN yang ditarik balik itu.

Ya, betul. UBAT LOSARTAN yang terlibat. Iaitu salah satu ubat DARAH TINGGI yang ada kat pasaran.

Sekarang, balik semula kepada apa yang abam ajar tadi tentang Air Milo tu. Ada bahan utama (bahan aktif) dan ada bahan tambahan kan?

Ya, LOSARTAN adalah bahan utama atau bahan aktif dalam ubat tersebut. Dan ia TAK BERSALAH dalam hal ini.

Yang BERSALAH adalah BAHAN TAMBAHAN dalam produk ubat itu saja.

Maka, BUKAN SEMUA UBAT LOSARTAN ditarik balik! Tetapi hanya JENAMA-2 UBAT LOSARTAN yang terlibat itu saja yang ditarik balik. Oleh sebab ada BAHAN TAMBAHAN yang tak sepatutnya ada dalam JENAMA UBAT-2 LOSARTAN berkenaan.

Sekarang, korang boleh klik pada gambar yang kedua. Itu adalah salah satu ubat LOSARTAN juga yang ada kat dunia ini. Dan ia sedang digunakan di banyak fasiliti kesihatan kerajaan sekarang ini kat Malaysia.

Nama ubat: Losartan Potassium
Jenama ubat: ZYLOVAA
Kilang ubat: Xepa-Soul Pattinson (Malaysia) Sdn Bhd
Tugas ubat: Darah tinggi

Maka, kita semua TAK PERLU PANIK atau KELAM-KABUT. Kebanyakan yang ikut rawatan di fasiliti kesihatan kerajaan sama ada klinik mahupun hospital TAK TERLIBAT PUN dalam menggunakan JENAMA UBAT seperti yang diumumkan itu.

Pengumuman tu lebih kepada nak ‘alert’ kan orang awam yang mungkin ada MEMBELI JENAMA UBAT berkenaan sama ada dari fasiliti kesihatan swasta mahupun di kedai-2 farmasi sama ada di dalam negara mahupun di luar negara.

Supaya mereka yang ada TERPAKAI UBAT JENAMA ITU supaya segera pulangkan semula dan boleh menggunakan JENAMA UBAT yang lain pula yang ada kat pasaran.

Itu sahaja sebenarnya.

Semoga dapat pencerahan ya. 💪😉

No photo description available.
Image may contain: text


Faiz Akmal Mfa,
Farmasis Kaunseling,
Klinik Kesihatan Air Tawar 2,
Kota Tinggi, Johor.

Penarikan Ubat yang Mengandungi Losartan

S.K. | 18:34 | 0Comments |
Bismillah . .

Assalamualaikum . .

Jika anda atau ahli keluarga anda sedang mengambil salah satu dari 7 jenama ubat yang mengandungi Losartan seperti di atas, sila pulangkan kepada Klinik, Hospital atau Farmasi yang anda dapat untuk ditukarkan kepada jenama lain. Bukan semua jenama ubat yang mengandungi Losartan adalah terlibat dalam penarikan balik ini.

If you or any of your family members is taking any of the 7 brands listed above which contains the active ingredient Losartan, please return it to the clinic, hospital or pharmacy that you got it to be replaced with another brand. Not all brands of medicine containing Losartan are affected by this recall.

1. Losagen 50mg
2. Losagen 100mg
3. Losartas 50mg
4. Losartas 100mg 
5. Tozaar Plus LS 50/12.5mg
6. Tozaar 50mg
7. Tozaar 100mg

No photo description available.