Sunday, 19 February 2017

Kenapa Aku Diuji ?

S.K. | 08:10 | 2Comments |
Bismillah . . 


Assalamualaikum . . 


"And We have made some of you [people] as trial for others - will you have patience?"
(25:20)

Pagi ni , baru je terdengar terjemahan ayat Al-Quran surah Al-Furqan , ayat 20 . . Rasa macam terkena kat diri sendiri . . Sebab kadang-2 kita teringin sangatt orang yang kita suka dan selesa dengan kita selalu ada dengan kita , tapi , orang tu tiba-2 hilang (pergi jauh dari hidup kita) dalam sekelip mata . . Rasa sedih kan ? Tiba-2 teringat satu lagi ayat Al-Quran :


"But perhaps you hate a thing and it is good for you; and perhaps you love a thing and it is bad for you. And Allah Knows, while you know not."
(2:216)

Kenapa ujian sering datang kepada kita ? Pernah terfikir tak ? 

Kadang-2 , kita akan rasa setiap ujian yang datang tu terlalu berat untuk kita hadapi . . Tapi . . Allah takkan membebankan hamba-Nya dengan setiap ujian yang Dia berikan . . Sebab , Allah tahu kemampuan setiap hamba-Nya untuk tempuh setiap ujian yang diberikan . .


Setiap ujian yang datang dalam hidup kita ni , Allah nak uji kehidupan kita , Allah nak uji keimanan kita dan paling penting , sebab Allah sayangkan kita dan . . .  Sebab untuk ingatkan kita , bahawa Allah rindukan kita (Nak suruh kita dekatkan diri pada-Nya). . Cuba kita tengok balik kehidupan para Anbiya' , mereka sering diuji . . Kalau ikutkan logik , mereka lagilah mulia berbanding dengan hidup kita , mereka seorang Nabi , kekasih Allah , yang confirm-2 akan masuk Syurga , tapi still , mereka diuji . .


Ujian boleh datang dalam pelbagai bentuk . . Ada secara kita sedar dan ada yang kita tak sedar . . Ujian datang dalam hidup kita sebab nak suruh kita jadi lebih kuat . . Bukan menjadi lebih lemah . . Bila Allah timpakan kita sesuatu ujian , ingat satu je , Allah nak gantikan kita dengan perkara yang lebih baik sama ada dalam bentuk yang sama atau dalam bentuk lain . . Tapi , apa yang pasti , ianya akan menjadi sesuatu yang lebih baik daripada sebelum ni . . 


Bila kita terima sesuatu ujian tu , ucapkan Syukur . . Sebab kita manusia yang beruntung , dalam kalangan hamba-2 yang terpilih . . Tak semua orang dapat rasa nikmat ujian . . Keep sabr'  . . Ingat satu je , kita tak tahu sebanyak mana yang Allah tahu . .  Ada masanya , kita rasakan merekalah yang terbaik buat kita , padahal , masa hadapan nanti , mereka boleh membinasakan kita , siapa tahu ? Hanya Allah yang mengetahui . . Jadi , bila kita dapat sesuatu ujian tu , jangan menangis lebih-2 . . Watlek je . . Follow the flow . . Kita rasa ujian yang kita terima tu dah berat , tapi , ada lagi orang yang ujian dia lagi berat daripada kita . . S a b a r . . Sebab , Allah dah sediakan apa yang terbaik buat kita . . Yang patah tumbuh , yang hilang berganti . . Yakin dengan Allah , one day , Dia akan gantikan dengan yang lebih baik sama ada dalam bentuk yang sama atau dalam bentuk . . 


Semoga bermanfaat =)

2 comments:

  1. Thank you for sharing something like this. Saya tgh bersedih. Nak hilangkan kesedihan ni, saya bukakla blog. Dah lama sgt tak bukak. Memang Allah nak saya baca blog awak agaknya harini. Apa yg saya baca ni mententeramkan hati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah . S.K. pun tengah bersedih sbnrnya . . Semoga, kita sama2 kuat ๐Ÿ’•

      Delete

๐Ÿ’Œ 0617 Comments๐Ÿ’ฌ ♥ Thank you lovely ♥