Saturday, 11 February 2017

Maaf Itu Kalah ?

S.K. | 17:21 | 4Comments |
Bismillah . . 



Assalamualaikum . . 



Maaf itu sinonim dengan kalah . . Siapa pernah dengar ? Orang cakap , kalau orang yang mudah minta maaf ni biasanya orang ni orang yang kalah ? How kolotttt that pemikiran . . Bagi S.K. orang yang mudah minta maaf ni adalah PEMENANG . . Kenapa ? Sebab dia menang dalam tundukkan Encik Ego yang tinggi menggunung . . Memang nampak macam orang yang kalah , tapi tak sebenarnya . . Minta maaf lah walau bukan salah kita  . . Kerana , dengan cara mudah meminta maaf , orang akan hormati kita . . 


Maaf bukan dengan hanya sebab kita yang bersalah sahaja , maaf boleh jadi sebab untuk kita hentikan segala persengketaan . . Untuk jernihkan keadaan . . Biarlah kita yang mengalah daripada terus-terusan hidup dalam kemurungan , hidup dalam kekacauan , hidup tidak teratur . . S.K. secara jujurnya merupakan seorang yang susahhhh sangat untuk minta maaf . . Kecuali betul-2 tu salah S.K. , cepat-2 S.K. minta maaf , kalau bukan salah S.K. , tunggu rambut putih dululah baru dapat kata maaf daripada S.K. . Anyway , tu cerita lama , cerita zaman jahilliah , sekarang ni , S..K. dah senang untuk minta maaf . . 


Sebab , bila S.K. pikir-2 , banyak masa yang akan dibazirkan kalau asyik tuduh-menuduh , berdolak-dalih siapa yang berada di jalan yang benar , dan siapa yang berada di jalan yang salah . . Biarlah orang nampak kita seorang yang lemah , tapi hakikatnya , kita seorang yang kuat dengan bantuan Allah . . Minta maaf dan memaafkan saling berkait rapat . . Jika kamu seorang yang mudah minta maaf , sudah tentu kamu boleh jadi seorang yang mudah memaafkan . . Konsep dia sama sahaja , kalau kita tak maafkan orang tu , sanggup ke kita bazirkan masa dengan bermasam muka ? Padahal , perkara boleh setel dengan hanya minta maaf dan memafkan . . Hidup kat dunia ni kejap je . . 


Sedangkan Allah sifatnya Maha Pengampun , hebat sangatkah kita sebagai manusia untuk tidak memaafkan orang lain ? YA ! Kadang-2 , perkara yang orang lakukan pada kita tu memang besar , memang sangat sukar untuk kita maafkan , tapi , percayalah , dengan memafkan orang lain , hati kita akan jadi lebih tenang . . Percayalah , dengan meminta maaf , hidup kita akan lebih gembira . . Walaupun kadang-2 kita tahu , orang tu akan buat perkara yang sama lagi , tapi takpe , teruskan maafkan dia dan doa dan terus berdoa agar dia berubah . . Ingat ni "Manusia hanya marah selama 4 minit , selebihnya hanyalah ego yang ada dalam dirinya" Kalau kita tak mulakan meminta maaf atau memaafkan orang lain , macam mana orang nak mudah meminta maaf dan memaafkan kita kelak . .


Semoga bermanfaat =)

4 comments:

  1. Betul...sebenarnya memaafkan tidak rugi...tak apalah dengan persepsi orang asal Allah pandang kita dengan kasih sayangNya.

    ReplyDelete
  2. setiap kali gaduh dengan buah hati, niat memang nak mintak maaf.. tapi betul la tu.. ego yang lebih.. ^^ nice sharing awak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha . . Faham sangat ! Sebab kita nak menang kan . ๐Ÿ˜‚

      Delete

๐Ÿ’Œ 0617 Comments๐Ÿ’ฌ ♥ Thank you lovely ♥